BWV - Berliner Wissenschafts-Verlag GmbH
Image 4 / 2008
Die Friedens-Warte Ausgabe 4 / 2008
Die Friedens-Warte, 1899 gegründet von Alfred Fried, ist als älteste Zeitschrift im deutschsprachigen Raum für Fragen der Friedenssicherung und der internationalen Organisation ein zentrales Forum der friedenswissenschaftlichen Diskussion. Neben dem fachlichen Austausch innerhalb und zwischen den friedenswissenschaftlichen Disziplinen will die Zeitschrift traditionell einen Beitrag dazu leisten, das für eine Politik der aktiven Friedensgestaltung erforderliche Fachwissen in die politische Praxis zu vermitteln.
0 10 JAHRE ROM-STATUT – ISTGH
Das Vorhaben des 1998 durch einen internationalen Vertrag beschlossenen und 2002 in Kraft getretenen Rom-Statuts ist ambitioniert: mit einem unabhängigen und ständigen Internationalen Strafgerichtshof (IStGH) der Straflosigkeit von Völkerstrafdelikten entgegenzutreten, die den Frieden und die Sicherheit der internationalen Gemeinschaft als Ganzes berühren. Doch dieses Vorhaben wird in der Praxis mit vielfältigen Problemen konfrontiert. Die Friedens-Warte nimmt das zehnjährige Jubiläum des Rom-Status zum Anlass, anhand der Analyse ausgewählter Teilaspekte Grundlagen und bisherige Tätigkeit des IStGHs einer kritischen Prüfung zu unterziehen, aber auch Vorschläge herauszuarbeiten, die sein Handeln in Zukunft effektiver gestalten können. Hierfür geht die Analyse unter anderem nicht nur über das konkrete Tätigkeitsfeld des IStGHs hinaus, sondern wagt auch den Brückenschlag zwischen Völkerstrafrecht und Politikwissenschaft.
6 Rezensionen
Nitsche, Dennis: Der Internationale Strafgerichtshof ICC und der Frieden. Eine vergleichende Analyse der Befriedungsfunktion internationaler Straftribunale. Stagel, Daniela: Sicherheitsrat und Internationaler Strafgerichtshof. Zur Abgrenzung ihrer Kompetenzen nach der Charta der Vereinten Nationen und dem Römischen Statut. Frederike Hofmann-van de Poll
Du Bois-Pedain, Antje: Transitional Amnesty in South Africa. Simon M. Meisenberg
Justenhoven, Heinz-Gerhard: Internationale Schiedsgerichtsbarkeit. Ethische Norm und Rechtswirklichkeit. Volker Friedrich Drecktrah
Schmidt, Siegmar / Hellmann, Gunther / Wolf, Reinhard (Hg.): Handbuch zur deutschen Außenpolitik. Robert Chr. van Ooyen
Brown, Oli u.a. (Hg.): Trade, Aid and Security. An Agenda for Peace and Development. Florian P. Kühn
7 Autorinnen und Autoren
Autorinnen und Autoren dieses Heftes.
Abhandlung
2 ‘O Brave New World’: The Role of the Prosecutor of the International Criminal Court
By comparison with his predecessors at Nuremberg, or at the ad hoc Tribunals established by the United Nations for the former Yugoslavia and Rwanda, the Prosecutor of the International Criminal Court (ICC) has a broad discretion in his selection of cases. The twelve arrest warrants that he has obtained to date, the pending application for an arrest warrant against the President of Sudan, and the public explanations for decisions to proceed in Iraq and Venezuela, provide insight into the Prosecutor’s approach. He has emphasised the importance of ‘gravity’, with a focus both on leadership and on the number of victims. But with the exception of Sudan, he has targeted rebel groups rather than government agents, suggesting that old critiques that international prosecution amounts to ‘victor’s justice’ may still have validity. Despite the formal independence of the Prosecutor of the ICC, political factors and considerations do not seem to have been eliminated.
3 The relationship between the International Criminal Court and ad hoc criminal tribunals: competition or symbiosis?
The author discusses the extent to which there is a (potential) jurisdictional overlap between the International Criminal Court (ICC) and the various international and hybrid ad hoc criminal tribunals that have been set up since the establishment of the International Criminal Tribunal for the former Yugoslavia (ICTY) in 1993. In as far as the ICTY is concerned, any potential jurisdictional overlap could be resolved through Article 16 of the Rome Statute or Article 103 UN Charter. Vis-à-vis the hybrid tribunals, any jurisdictional disputes with the ICC can be resolved through a teleological interpretation of Article 17 Rome Statute, whereby hybrid tribunals are regarded as “domestic courts”. Moreover, this would result in a division of labour comparable to that in effect between the ICTY and the War Crimes Chamber in Bosnia & Herzegovina. The Special Tribunal for Kenya, envisioned in the Waki Report may serve as a first test in determining how such a symbiotic relationship would take effect.
4 Complementarity: Ensuring compliance with international law though criminal prosecutions – whose responsibility?
Since the time during World War I when the idea to use criminal law as a sanction for the violation of fundamental norms came up, a controversy has been going on about who should prosecute the perpetrators. With the establishment of international tribunals in the early 1990s, the question of concurrent jurisdiction arose in the relation between such tribunals and the country of the perpetrator, and in that between the international court and the courts of any other country having jurisdiction. Therefore, the article examines the principle of complementarity. As a central piece of the compromise which facilitated the adoption of the Rome Statute, it provides a differentiated solution of the problem of concurrent jurisdiction: On the one hand, it strikes a balance between the interest of the international community to have violations of its fundamental values prosecuted, and the sovereignty interest of States not to become the object of intrusive interventions by that community. On the other, it makes it difficult for a State to get way with inaction.
5 Völkerstrafrecht als global governance
Die rechtswissenschaftliche Durchdringung des Völkerstrafrechts im Allgemeinen und des Internationalen Strafgerichtshofs im Speziellen fokussiert auf die internationale Strafverfolgung von mutmaßlichen Völkerrechtsverbrechern. Diese Transkription von nationalen Paradigmen auf die internationale Ebene scheint jedoch voreilig. Denn die neben die eigentliche Strafverfolgung tretenden, völkerkriminalpolitisch-instrumentelleren Aufgaben- und Wirkungsfelder des Mehrebenensystems Völkerstrafrecht drohen aus dem Blick zu geraten. Sie wieder in den Blick zu nehmen und mithilfe einer global governance-Analyse ansatzweise zu systematisieren und zu theoretisieren ist denn auch Ziel dieses Beitrags. Es wird sich zeigen: Völkerstrafrecht ist global governance. Mitsamt seiner Institutionen nimmt es Aufgaben des Evaluierens, Korrigierens und Sanktionierens defizitärer nationaler (Kriminal-) Justizsysteme wahr.

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