BWV - Berliner Wissenschafts-Verlag GmbH
Image 2 / 2007
Die Friedens-Warte Ausgabe 2 / 2007
Die Friedens-Warte, 1899 gegründet von Alfred Fried, ist als älteste Zeitschrift im deutschsprachigen Raum für Fragen der Friedenssicherung und der internationalen Organisation ein zentrales Forum der friedenswissenschaftlichen Diskussion. Neben dem fachlichen Austausch innerhalb und zwischen den friedenswissenschaftlichen Disziplinen will die Zeitschrift traditionell einen Beitrag dazu leisten, das für eine Politik der aktiven Friedensgestaltung erforderliche Fachwissen in die politische Praxis zu vermitteln.
Doppelheft 2-3/2007
0 RELIGION, KRIEG UND FRIEDEN: F-W Heft 2-3/2007
Religion übt bis heute auf den Verlauf vieler Gewaltkonflikte einen wesentlichen Einfluss aus. Er äußert sich nicht nur, wie häufig angenommen wird, in einer Verschärfung und Verstetigung gewaltsamer Auseinandersetzungen, sondern auch in Befriedungs- und Beilegungsstrategien. Den Opfern der Kämpfe zwischen Sunniten und Schiiten im Irak stehen beispielsweise die friedlichen Proteste buddhistischer Mönche im Herbst 2007 in Birma gegenüber. Obwohl die ambivalente Rolle der Religion wissenschaftlich weitgehend anerkannt ist, stehen Antworten auf die Frage, wie ihr eskalierendes Potenzial eingeschränkt, aber ihr deeskalierendes gefördert werden kann, noch vielfach aus. Die Friedens-Warte versucht, mit der vorliegenden Ausgabe zur Beantwortung dieser Frage beizutragen, indem in allen Weltreligionen nach Faktoren gesucht wird, die erklären können, weshalb und unter welchen Umständen religiöse Traditionen in manchen Situationen gewalteskalierend und in anderen friedensfördernd wirken.
3 Einleitung
Von Andreas Hasenclever und Alexander De Juan.
12 Rezensionen
Hildebrandt, Mathias / Brocker, Manfred (Hg.): Unfriedliche Religionen? Weingardt, Markus A.: Religion Macht Frieden. von Claudia Baumgart-Ochse
Schmitt, Carl: Frieden oder Pazifismus? von Bardo Fassbender
Stromseth, Jane / David Wippman / Rosa Brooks: Can Might Make Rights? von Tim Maschuw
Schneckener, Ulrich (Hg.): Fragile Staatlichkeit. von Dustin Dehéz
13 Autorinnen und Autoren
Autorinnen und Autoren dieses Heftes.
Abhandlung
4 Grasping the Impact of Religious Traditions on Political Conflicts: Empirical Findings and Theoretical Perspectives
Drawing on a review of selected empirical studies and theoretical works we argue that religious differences rarely cause violent conflicts, but in many cases contribute to the escalation of secular disputes. Similarly, religions rarely contribute to conflict resolution, but have on many occasions played a decisive role in their de-escalation. In the second part we argue that these findings make sense if we assume a dominate role of political elites in most conflicts. These elites try to exploit religious traditions to foster the mobilization of their constituencies. If they succeed, the risk of escalation increases significantly. Finally, drawing on Scott Applebys distinction between strong and weak religions, we discuss formal features of religious communities that might safeguard their traditions from political exploitation and enable them to mediate conflicts and supervise the implementation of peace-agreements.
5 Christianity as a Resource for Conflict Prevention and Post-Conflict Peacebuilding
This article explores the contributions made by Christianity to the escalation and de-escalation of conflict, the patterns of Christian peacebuilding, and the import of resisting manipulation. The article contends that factors fostering escalation are (1) closeness to power, (2) intolerance of others, and (3) exclusionary eschatological views. It also contends that contributions of Christianity to the de-escalation of conflict are to be found in forgiveness and reconciliation, as well as in the lessons to be learned from Christianity’s extensive history handling of power, treatment of the others, and vision of the future. Ultimately it is argued that the challenge of Christian contribution to peacebuilding and conflict prevention is to be found in a human heart open to the Spirit and capable to responding creatively to a given historical moment as illustrated in several examples.
6 The Decline of Grand Ayatollah Sistani’s Influence in 2006-2007
This article examines the manner in which Grand Ayatollah Ali Sistani, the spiritual leader of Iraqi Shiites, emerged to play a prominent and charismatic role in shaping Iraq’s political institutions in 2003-2005, after which his importance and effectiveness significantly declined. It is suggested that the three years after the American military overthrow of the Baath Party were a charismatic moment for Sistani during which a power vacuum allowed him to tower over events. The article also examines the decline of Sistani’s influence and suggests ways in which his charismatic authority was supplanted by more routine bureaucratic mechanisms, by political parties, and by paramilitaries who rejected the state’s monopoly over the use of force.
7 Ökumenisches Bewusstsein als Erklärungsvariable für das Konfliktverhalten religiöser Akteure: Ein Vergleich der Khudai Khidmatgars und der Hamas
Ausgehend vom Begriff des ökumenischen Bewusstseins untersucht der Artikel einen möglichen Zusammenhang zwischen den Denkkategorien religiöser Akteure und deren Konfliktaustrag. Hierfür werden zwei islamische Bewegungen miteinander verglichen, die sich beide in Besatzungssituationen befinden: die paschtunische Khudai Khidmatgars und die palästinensische Hamas. Der Untersuchung liegt die Erwartung zugrunde, dass „universale“ islamische Bewegungen zu gewaltfreiem Konfliktaustrag neigen, während „exklusivistische“ zu gewaltsamen Formen des Konfliktaustrags tendieren. Eine Inhaltsanalyse maßgeblicher Kommunikationsmittel beider Bewegungen sowie eine Darstellung ihres Konfliktaustrags bekräftigen schließlich diese Erwartung. Die Erklärungskraft der hier untersuchten Variable lässt sich allerdings noch nicht zufriedenstellend erfassen, weswegen der Artikel mit einigen Forschungsdesiderata für zukünftige Arbeiten schließt.
8 Buddhistischer Fundamentalismus – systemtheoretische Skizze eines Paradoxon
Religiöse Konzeptionen spielen in Konflikt- und in Friedensprozessen oft eine große Rolle. Meistens bilden Akteure und Institutionen den Analyserahmen, während systemische Operationslogiken außerhalb der Betrachtung bleiben. Anhand des Buddhismus auf Sri Lanka soll das Potenzial des systemischen Zugangs expliziert werden. Konflikte werden ausgelöst, weil die friedensrelevanten Subsysteme Politik und Religion unterschiedlichen Operationslogiken und Zielen folgen. Einmal ausgelöst entwickeln Konflikte die Tendenz, dauerhaft zu werden, da es sich bei ihnen um hoch integrierte Sozialsysteme handelt. In Sri Lanka entsteht ein exklusiver, ethnisch-buddhistischer Nationalstaat, der die Minderheiten ausgrenzt. Unruhen, Pogrome und schließlich ein 25-jähriger Bürgerkrieg sind die Folge. Verschiedene Friedensinitiativen bleiben ergebnislos, weil die Funktionslogiken der beiden Teilsysteme bisher einen Friedensschluss verhinderten, obwohl an verschiedenen Punkten immer wieder ihr „friedliches“ Anknüpfungspotential deutlich wird.
9 An Integrated Strategy for Peacebuilding: Judaic Approaches
This essay based on an interdisciplinary framework rooted in Jewish perspectives draws on insights from political science, Jewish philosophy and social psychology in proposing an initial model for peacebuilding. It suggests that (1) realist and idealist approaches as represented by Hans J. Morgenthau and Martin Buber respectively, (2) possibilities for inclusive reading of sacred Jewish text, and (3) the results of empirical research in Arab-Israeli interreligious dialogue can serve as a multi-tiered approach to advance peacebuilding from a Jewish perspective. It combines an awareness of the dangers in the political environment along with possibilities for transformation, and the insights gathered in several years of empirical analysis of inter-religious dialogue.
10 Hinduism and Politics. On the Role of Religious Antagonisms in Indian History and Politics
In the first part of his article, the author proposes to give an overview of the interaction between religion and politics on the Indian subcontinent and to describe the ambivalent role played by religion in the course of India’s long history. In the second part, he concentrates on the rise of nationalistic, right-wing Hindu movements since the beginning of the 20th Century and describes their impact on Indian politics from the beginning of independence until the present day. In the end, Stephan Schlensog finds that the power of militant hindu-nationalist movements depends very much on the economic situation in India. Therefore, the decisive question is whether or not an economic development can be facilitated that dries up the breeding-ground for nationalism and fundamentalism on the subcontinent.
11 Interreligious Dialogue and Peacebuilding
The paper discusses the impact of interreligious dialogue on peacebuilding. Four problems are addressed: the ambiguity of “dialogue” as a logocentric contest for intellectual superiority; the need for leadership in short-term conflict management; established local patterns of interreligious relations and their disruption; conditions for the success of interfaith peace work. Based on a distinction between peacekeeping (preventing tensions from escalating into violent conflict), peacemaking (ending ongoing violent conflicts), and peacebuilding (stabilizing peace after a violent conflict), it is argued that the impact of interreligious dialogue has been weakest in the realms of peacekeeping and peacemaking and strongest in the realm of post-conflict peacebuilding.

Kontakt

BWV | Berliner Wissenschafts-Verlag
Markgrafenstraße 12–14
10969 Berlin

Tel.: +49 30 84 1770 0
Fax: +49 30 84 1770 21
E-Mail: bwv@bwv-verlag.de

Ansprechpartner

Kontaktieren Sie uns!


programmierung und realisation © 2018 ms-software.de